Ralli ja jokamies
RC-autoilu
Kilpailut
Fame
Hallinto
Jäsenet
Ajankohtaista

Historiaa


1


Ajatus omasta rallista heräsi joskus aikoja sitten ja 80-luvun loppupuolella se sitten ikäänkuin lähti toiminta-asteelle. Apuvoimia kysyttiin naapurilta Lievestuoreen UA:lta, jolla olikin jo kokemusta rallin tekemisestä. Kilpailunjohtajaksi lähti Veikko Sepponen Lievestuoreelta ja 1. Peurunkaralli ajettiin syksyllä 1989, alueen piirinmestaruusosakilpailuna. Pienoisrallina saimme ottaa 180 kilpailijaa. Kankkusen Juha oli kisamme suojelijana. Järjestelyt onnistuivat ensimmäiseksi kisaksi suht hyvin ja niinpä uskallettiin laittaa seuraava kisa hakuun. Keski-suomen alueella järjestettiin paljon ralleja, joten yhteisesti sovittiin vuorovuosista, etteivät kilpailut häiritse toisiaan.


2


Seuraava pienoisralli ajettiin 1991 piirinmestaruusosakilpailuna. Kilpailuun ilmoittautui huikeat 300 kilpailijaa mikä onkin rallihistoriamme ennätys. Järjestelyporukka pysyi toivotusti lähes samana ja kilpailunjohtajana oli edellinen apujohtaja Aimo Nurminen.



3


Kolmas ralli olikin sitten 1993 ja erikoisuutena ennakkotutustuminen edellisenä päivänä, vaikka kyseessä oli kuitenkin tavallinen kansallinen ralli. Kyseessä oli kokeilu, jossa juniorikuljettajatkin saivat nuotittaa. Jos ei ennakkotutustumiseen ollut mahdollisuutta tai halua, järjestäjältä sai ostaa valmiit nuotit, jotka oli Teiskosen Heikin käsialaa. MM -sarjaa kiertäneistä kuljettajista Harri Rovanperä osallistui kilpailijoiden edustajana lähtöluettelon laadintaan ja itse kisassa hän sijoittui luokkavoitollaan yleiskilpailun neljänneksi. Kisan jälkeen todettiin, ettei järjestävillä seuroilla riitä resurssit enää kilpailun pyörittämiseen ja ek-tekoon. Oman ek:n tekeminen jätettiin.


4


Seuraava ralli on jäänyt historiaan surullisen kuuluisana lukemattomista ulosajoista ja loukkaantumisista. Onnettomuusrunsaus ei niinkään johtunut järjestelyistä eikä reitillä ollut varsinaista ”kaatopaikkaa”, vaan kilpailijat taistelivat sijoituksista, sillä kyseessä oli F-cupin viimeinen osakilpailu 1995. Samalla ajettiin myös ensimmäisen kerran SM-luokkia Laukaassa naisten voimalla. Kankkusen Pekka ajoi VIP-autoa ja ensi kertaa rallissamme pidettiin pidempi tauko koulukeskuksella. Kilpailussa oli peräti 9 erikoiskoetta ja sekin on rallihistoriamme ennätys.

97


Arvokilpailulla jatkettiin ja 1997 ajettiin yleisen SM, jonka voitti Marcus Grönholm. Ralli siirrettiin talvikaudelle. Kilpailijoita oli vain 78 mutta itsekilpailu itsessään sujui loistavasti. Peurungan kupolissa pidettiin samanaikaisesti yrittäjämessut, mikä oli kiva lisä rallipäivään.


5


Otimme ralliin tavallaan uuden alun. Pääorganisatioon oli tullut jo viimeksi uusia nuoria kasvoja, ja kun kokemusta oli jo viidestä rallista, seuraavan rallin 1999 päätimme tehdä yksin. Yhteistyö Lievestuoreen UA:n kanssa päättyi. Ohjelmassa oli tavallinen kansallinen ralli, sekä Skoda Trophy- osakilpailu ja lisämausteen Lehdistö-luokka. Kilpailijoita ei täyttä määrää meille ilmoittautunut, mutta Kouvolan rallin karsituista tehtiin päivässä puhelinkysely ja saimme siitä ryhmästä oman rallimme täysimääräiseksi. Meillä kun sattui tuo kisapäivä ja maksu olemaan sama. Hieno esimerkki siitä, että rallitkin voivat tehdä yhteistyötä. Järjestelytoimikuntakin näytti taitonsa, sillä kisaviikolla kilpailunjohtaja Nurminen sairastui kovaan flunssaan, ja tilalle siirtynyt Raimo Harjunen pystyi parin päivän varoitusajalla johtamaan kisakoneistoa ilman hätiämitiä.


6

Loppiainen sai uuden merkityksen, kun Peurunkaralli sai luvan aloittaa rallivuoden 2001. Juhlapyhän kunniaksi pyysimme Kirkkoherra Timo Vuojuksen kilpailun suojelijaksi. Uusi kisapäivä oli pieni jännitysmomentti, kuinka kilpailijat heräävät näin alkuvuodesta ja huomattiin että ei herää. Lehdistöluokka oli taas mukana, mutta muuten mentiin ihan kansallisena kisana ja kilpailijoita saatiin 171. Alkuvuosi oli järjestelyidenkin kannalta tikkuista, kun joulupyhät sotki arkea ja uudet lisenssit olivat hukassa. Virkaan astui muuten uusi kilpailunjohtaja, Seppo Kankainen.

7

Kilpailunjohtaja Kankainen halusi tehdä rallista jokavuotuisen tapahtuman ja niinpä oli joulukiireet unohdettava seuraavanakin jouluna, sillä kahdeksas ralli olikin heti vuoden päästä taas ensimmäisenä viikonloppuna. Ralli 2002 ajettiin Historic Trophyn osakilpailuna ja nyt saatiin taas osallistujiakin karsia. Rallireitin varrella tiensä antanut Pekka Tammenoksa oli myös katsomassa Historic-autojen hitaampaa kilvanajoa. Pekka totesi kilpailunjohtajalle, että eikö tänne millään saada nopeampaa kalustoa reitille? Siitäpä virisi ajatus saada Yleisen SM-kilpailut uudelleen Laukaaseen ja sitä myös haettiin seuraavalle mahdolliselle vuodelle, eli 2004.

8

Vuonna 2003 tehtiin kolmas rallivuoden aloitus ja Historic Trophy edelleen mukana. Kilpailijoita saimme hieman yli sallitun, ja erikoisluvalla saimme ottaa kaikki 228 ilmoittautunutta mukaan. Muistamme rallin järkyttävän kovasta pakkasesta. Kisassa testasimme ensi kertaa keskitettyä huoltoa. Rallin tekemiseen alkoi tulla sellainen rutiini, että työtkin aloitettiin vasta joskus elokuulla.

9

Juhlarallin nimikkeellä vietettiin Nuorten SM ja Lady Cup -kisaa vuonna 2004. Kymppikisan kunniaksi ralli siirtyi tammikuun puoliväliin ja järjestelytoimikunta debytoi uusissa pelipaidoissa. Kymmenes ralli pyhitettiin vanhojen muisteluihin. VIP-autossa Teiskosen Aki antoikin vauhdikasta kyytiä entisille kilpailunjohtajille. Kisa meni totuttuun tyyliin ja kilpailijoita mukana oli komeat 203 kpl. Nuorten SM toimi kenraaliharjoituksena vuoden 2005 yleisen SM-kilpailua varten. Myös kilpailijat arvostivat työtämme, ja meidät valittiin parhaiten järjestetyksi Nuorten SM-osakilpailuksi. Mottona vähän siirtymiä, niinkuin aina meillä on ollut.


10


Niinhän sitä ajettiin sitten isoa ja kovaa vuonna 2005, kun Yleisen SM valtasi laukaalaiset kylätiet ja Maaliskuinen ajankohta oli kyllä viimeinen mahdollinen. Seuraavalla viikolla alkoikin sitten kesä. Kilpailijoiden lukumäärä suorastaan yllätti, kaikkiaan 175 autokuntaa. Kaikki halusivat ajaa laukaalaista nuottikisaa ja niinpä ei löytynyt yhtään vapaaehtoista VIP-auton kuskiakaan. Saimme kilpailijoita useammasta eri maasta, mikä oli kiva lisäväri valkoisen lumen keskellä. Kisan jälkeen olimme tyytyväisiä ja totesimme, että joissain asioissa osataan varautua seuraavalle vuodelle paremmin eli taas opittiin jotain uutta. .... siinähän se tämä rallin teko niin ihmeellistä onkin. Peurunkaralli oli yksi pilottikisa Kiti-järjestelmän kokeilussa.

11

Yleisen SM jatkui Maaliskuussa 2006, kun SM Peurunkaralli oli järjestyksessään 12 kerta. Yllättäen olimme myös NEZ-osakilpailu ja ehkä sen innoittamana meille ilmoittautuikin 17 autokuntaa, joissa ainakin toinen oli ulkomaalainen. Kaikkiaan kilpailijoita saimme 179. Kisa jäljitteli suurelta osin edellisvuotta, mutta reitillä oli muutoksiakin havaittavissa. Erikoiskokeita olikin 7 ja mukana oli jopa vajaa puoli vuotta vanhaa tietä. Kilpailukeskuksessa tehtiin suuria tilamuutoksia rallipäivälle ja siirryttiin kupolin varjosta pois toiseen päähän taloa. Ralliradiona tilannekatsauksia lähetteli Radio Keski-Suomi.

12

SM ralli 2007 ajettiin taas talvikauden päätöskisana. Uusi kilpailunjohtaja Jukka Posti, saikin debyyttikisaansa lisävärinää lämpimästä säästä. Vai oisko tuo epäonnen luku 13. kerta aiheuttanut lähes kesäkelin ralliviikonlopulle. Laukaalainen aurauskalusto sai kilpailijoilta suurta kiitosta nuotituksen jälkeisen aurauksen hoidosta. Kilpailijoita saimme "vain" 152 eikä ulkomaalaisiakaan löytynyt kuin viidestä autosta. Rallin päätös oli myös jotain aivan uutta, kun lopputarkastuksessa löytyi jotain, mitä ei pitänyt. Ensimmäisen kerran jäi osa tuloksista vahvistamatta ja kuskit lähtivät tyhjin käsin kotiinsa.

13

Peurunkaralli 2008 on toistaiseksi viimeisen kerran SM-osakilpailuna. Syksyllä vaihdoimme Nilsiän kisan kanssa kalenteripaikkoja ja siksi saatiin olla 2. osakilpailu. Kilpailijoiden määrä oli ihan ok ja kun kelikin oli talvinen, saatiin vihdoinkin ajattaa kisavauhdilla ns. peltopyöritys Peurungan laidalla. Renkaiden merkkaus oli tämän rallin uusi juttu, joka aiheutti pientä sähinää katsastukselle. Muutoin kisatoiminnot menivät totuttuun malliin ja jätimme haikeat jäähyväiset SM-arvolle.

14

Järjestyksessään 15. ralli ajettiin yhden sapattivuoden jälkeen. Uudistusta haettiin siirtämällä keskitetty huolto Peurungan jäähallin parkkipaikalle. Toinen ihmeellisyys oli iltapäivällä alkanut lähtö. Pimeään kisaan tarjottiin pimeässä ajamista ihan yleisen kuskeista lähtien. Kerrankin oli lunta ja pakkasta ihan riittämiin, mutta kilpailijoita ei laukaaseen saatu. Vuoden alusta jatkunut trendi jatkaa ilmoittautumisaikaa ei sekään tuonut helppiä ja näin ollen kilpailuun ilmoittautui vain 72 autokuntaa.

14

Vuosi 2011 oli Historic Rally Trophy -osakilpailu ja kansallinen ralli. Kisa ajettiin erittäin lumisissa olosuhteissa Helmikuussa. Huoltoparkissa koululla olikin lumensiirtokalusto kovilla, että saatiin kaikille 216 autolle riittävä huoltotila. Keli oli just passeli ja kisa kulki hienosti. Kaiken tämän ihanuuden päätti ikävä tulossekoilu, kun tuloslistoilta löydettiin haamuaikoja, joiden johdosta yhden luokan keskinäiset sijoitukset olivat jotain muuta kuin ajettuja. Sotkut saatiin selvitettyä, mutta rallintekotauolle jäätiin vähän surullisin mielin.

 

a


Vuonna 2012 kylpylähotelli Peurungan suorittaessa mittavat investoinnit ja uudistaessaan käytännössä kokonaan tilansa, antoi Moottorimiehet raksamiehille työrauhan ja tekivät välissä hieman erikoisemman kilpailun, joka ajettiin hurjassa pakkassäässä Lankamaan maisemissa ns. pitkänä sprinttinä, luokkajaonkin ollessa todella vapaan. Siitä kilpailusta jäi järjestäjälle hyvät fiilikset ja kokeilumielessä tehty kilpailu toi kivasti vaihtelua arkeen ja jatkossa ideaa kehitetään varmasti jossain muodossa eteenpäin. Seuran palavereissa on kuitenkin ollut kaipuu tehdä taas ihan oikeaa kilpailua, ja reittimiehet ovatkin kiertäneet ahkerasti isäntien luona luvittamassa ralliteitä kilpailun käyttöön.


a


Vuosi 2013 toi taas Peurunkarallin kilpailukalenteriin, tällä kertaa
4 EK:n kansallisena pienoisrallina. Taloudellisen tilanteen ja
ek-tekijöiden saamisen ongelma ratkaistiin tekemällä itse yksi EK. Siitäpä johtuen seuran pj Jani Lahtisellakin oli 5 virkaa rallin tekemisessä. (ek-kordinaattori, kilpailun tiedottaja, järkkäri, EK1 turva ja kuuluttaja). Kilpailijoita ilmoittautui ihan mukavasti 177 autokuntaa, spesiaalina ilmajäähdytteiset volkkarit. Peurungan oli vallannut kynttilänpolttajien suurkuluttajat, joten rallin papereiden tarkistus hoidettiin Pölkin talossa, ja katsastus hoitui rallin historiassa ensimmäistä kertaa lähtöjonossa odotellen. Huoltopaikaksi asemoitiin Villa Luotolan pellot Äijälässä. Kisan tarkoitus oli pitää hauskaa autourheilun parissa ilman turhia joogailuja. Maaliskuun alkupuolella ajettiin hyvän kelin siivittämänä ihan kelpo, napakka 17. Peurunkaralli perinteisellä reitillä ja kaikki luokkavoittajat saivat järjestäjiltä KENKÄÄ.

 

2014 Vuonna 2014 Peurunkaralli ajettiin
RallinSuomenJuniorimestaruus -osakilpailuna. Lumipula vaivasi Lappia lukuunottamatta koko Suomea ja penkoista ei ollut tänä vuonna tietoakaan. Tiet olivat lyhyen pakkasjakson jälkeen kuitenkin mukavasti jäässä ja piikkirenkailla mentiin, nastoja säästämättä.
2015

 

2015 Peurunkaralli jatkoi edellisvuoden tapaan
Rallin Suomen Juniorimestaruus -osakilpailuna. Lisäksi kilpailtiin Nuorten ja Naisten Cup- sekä Rally Trophy-pisteistä. Myös ilmajäähdytteiset VW ajoivat omaan kisaansa. 00 auton ratissa fiilisteli Mikko Hirvonen, viihdyttäen runsaslukuista katsojakuntaa näyttävillä sladeillaan kuvan kauniilla Ford Escortillaan . Sää suosi kilpailupäivää pikkupakkasella ja vasta illalla alkaneella lumisateella.

 




© Laukaan Moottorimiehet 2008